Wednesday 17 February 2010

:: Darussyifa' ke Brunei

162 terima sijil perubatan Islam

Oleh Ak Fairol RMF
Gambar Infofoto


BANDAR SERI BEGAWAN, Ahad - Yang Teramat Mulia Paduka Seri Duli Pengiran Muda 'Abdul Malik hari ini berkenan berangkat mengurniakan sijil kepada 162 pengamal perubatan Islam yang menamatkan kursus pendidikan formal perubatan Islam Darusyssyifa' Warrafahah (DSR) dalam majlis yang berlangsung di Dewan Persidangan Bridex.

Kursus yang mengambil masa 80 jam pembelajaran dalam masa setahun itu mempunyai kursus ilmu dan kemahiran yang mengkhusus, seperti ilmu kemahiran bekam, herba untuk perubatan, urut tradisional dan lain-lain bidang ilmu yang dikira memenuhi visi dan misi persatuan, sebagai perubatan alternatif, khususnya perubatan Islam.

Kursus asas DSR mengandungi program pembelajaran kaedah pengubatan Islam dan asuhan pembudayaan mengistiqamah diri dengan disiplin amalan keimanan dan akhlak untuk kesempurnaan peranannya.

Menyertai program DSR adalah seperti mendekatkan diri kepada Allah dan menjauhi serta menentang syirik terhadapnya selain mengimani dengan sepenuh hati bahawa perubatan Islam adalah sebenar-benarnya wahyu Allah.

Presiden DSR, Dato Paduka Ahmad Bukhari Abu Hanafiah dalam ucapannya berkata, DSR berazam melahirkan pakar perawat tempatan dalam pelbagai bidang perubatan alternatif dengan iltizam bersedia berkhidmat ikhlas kepada masyarakat.

Di awal tahun 2007, sekumpulan 14 orang - kemudiannya menjadi 20 pengasas - sangat prihatin terhadap kebajikan umat Islam dan penduduk Brunei dalam perkara menyembuhkan penyakit yang tidak difahami dunia perubatan biasa.

1 comment:


  1. A licensed Loan Lender, We offer Affordable Loan at 3% interest rate available for local and international borrowers, Are you seriously interested in getting a genuine Loan without stress? Do you need this Loan for business and to clear your bills? Then send us an email now for more details via:(majidvijahlending@gmail.com)

    LOAN APPLICATION FORM.

    (1)Full Name:
    (2)Country:
    (3)State:
    (4)Address:
    (5)Sex:
    (6)Occupation:
    (7)Amount needed:
    (8)Loan duration:
    (9)Loan purpose:
    (10)Telephone

    Email Us:(majidvijahlending@gmail.com)

    ReplyDelete