Tuesday 21 July 2009

:: Seterika lama





Sekarang dah moden dan arus kemodenan menjalar hingga ke kawasan pedalaman dan desa terpencil. Seterika elektrik telah berjaya mengambil alih tugas dan peranan seterika lama... yang menggunakan arang atau tempurung kelapa. Teramat sukar untuk mencari dan melihat seterika lama (arang) yang mempunyai kepala ayam pada bahagian penyelaknya sekarang ini. Nostalgia dan imbauan sesekali menerjah minda.

6 comments:

  1. benda lama yang menarik.. adakah sampai nanti suatu masa, kukur nyior lama pun dicari orang..

    ReplyDelete
  2. :: pak teh: mungkin jugak suatu masa nanti... siapa tahu kannn... setakat ni rasanya belum dicari untuk dimiliki...

    ReplyDelete
  3. laa ni pun manusia 40an ke atas dah mula cari tempek nyior. benda lama memang nostalgia. agaknya jenis orang balik sana tu oleh kerana umur depa panjang.. mereka dulu2 guna benda lama juga.. bila ada peluang, mungkin mereka nak manusia carikan untuk depa.

    ReplyDelete
  4. :: pak teh: macamana kalau kita arahkan mereka sendiri yang cari... kan senang kerja kita... jadi tukang arah saja... jadi boss la katakan...

    ReplyDelete
  5. aik.. dulu kata tak boleh angkut benda kasar. perabung bumbung ari tu pun, tak diangkut pasang balik.. kata dek balik sana sebelumnya.. 'insya allah'. rupanya.. ampeh.

    agaknya bukan jenis yg kuat betul macam ifrit zaman nabi sulaiman.. offer angkut istana, bukan kecik2 benda.

    ReplyDelete
  6. depa pun macam kita kot... ada yang kecik gedemik... ada yang rajin... ada yang kurang rajin... ada yang kuat tenaganya... ada yang jenis tulang reput, yang tak bolh buat kerja berat... kahkahkah

    ReplyDelete